Sklep internetowy to bez wątpienia jeden z najczęściej wymienianych pomysłów na biznes. Sprzyja temu dynamiczny rozwój e-commerce, którego wartość szacowana jest już na 100 mld zł rocznie. Ostatnie pół roku i sytuacja związana z pandemią Covid-19 dodatkowo zwiększyła skłonność Polaków do zakupów przez internet. Czy mając to na uwadze własny sklep e-commerce jest pewnym i stabilnym biznesem, w który warto wchodzić bez obaw? W poniższym tekście postaramy się nieco przedstawić zarówno blaski a cienie e-sklepu.
Co Polacy kupują w sieci?
Odpowiedź brzmi niemal wszystko. O ile jeszcze 5 lat temu prym wiodły 3-4 kategorie, o tyle aktualnie Polacy kupują równie chętnie książki, odzież, żywność, zabawki czy meble. Dla osób myślących o własnym sklepie internetowym ta informacja ma zarówno dobre, jak i złe strony. Dobre, gdyż rynek zakupów internetowych nie ogranicza się zaledwie do kilku branż, złe, ponieważ coraz trudniej znaleźć produkt, który na tym szybko rosnącym rynku nie został zauważony przez konkurencję. Czasy drobnych e-sklepów, których właściciele mając prostą stronę internetową przyjmowali zamówienia, następnie pakowali własnoręcznie towar w karton lub folię bąbelkową i nadawali na poczcie minął. Aktualnie coraz więcej procesów związanych z pakowaniem, wysyłką zleca się na zewnątrz.
Bariera wejścia na rynek e-commerce jest bardzo niska
Stworzenie sklepu internetowego wielu osobom może wydawać się skomplikowane i kosztowne. Programowanie, strona internetowa, przyjmowanie płatności, wizja tego wszystkiego jeszcze kilka lat temu mogła zniechęcić część osób do podejmowania się założenia e-sklepu. To jednak już przeszłość. Obecnie działają platformy umożliwiające otworzenie i prowadzenie własnego e-commerce za 30-50 zł miesięcznie co sprawia, że jest biznes dostępny dla każdego. Dodatkowymi ułatwieniami są usługi w zakresie pakowania i wysyłki naszych produktów. Ostatnie lata to m.in. pojawienie się paczkomatów, które zrewolucjonizowały proces odbierania paczek. I ile tylko nasz sklep osiąga określoną skalę działania możemy zlecić pakowanie i wysyłkę naszych np. książek, koszulek firmie zewnętrznej. W ramach stałej opłaty liczonej od przesyłki jej pracownicy w profesjonalny sposób z użyciem materiałów typu folia bąbelkowa lub karton, zapakują towar i wyślą od odbiorcy końcowego. Taka usługa w znaczącym stopniu zdejmuje z właściciela sklepu ten istotny element całej działalności sklepu i pozwala skupić się na innych kwestiach.
Co sprzedawać w e-sklepie?
To z pewnością kluczowe pytanie, które zadaje sobie wiele osób. Niska bariera wejścia na ten rynek opisana powyżej sprawia, że w ostatnich lata e-sklepy powstają jak grzyby po deszczu. Nie oznacza to wcale, że odnoszą one sukces. Na ten bowiem składa się m.in. trafienie z asortymentem, który z jednej strony będzie chętnie kupowany, a z drugiej pozwoli na osiągnięcie pewnej skali działalności. Nie jest tajemnicą, iż duże firmy znane z modelu stacjonarnego jak sieci sklepów z odzieżą, markety spożywcze, sklepy z elektroniką mają o wiele łatwiej ze względu na znajomość marki. Mają ponadto zasoby finansowe na promocję swoich e-sklepów. E-commerce stanowi dla nich dodatkowy kanał sprzedaży produktów, który na przestrzeni ostatnich lat stał się najszybciej rosnącym źródłem przychodów. Otwierając sklep bez zaplecza marki i bez dużych środków finansowych należy dokładnie przemyśleć czym możemy handlować, aby mieć szansę przetrwać. Znalezienie swojej niszy, na której nie ma jeszcze zbyt dużej konkurencji wydaje się wręcz kluczowe. Musimy być na tyle konkurencyjni cenowo, aby przyciągnąć do siebie klientów. Bez ich stałego dopływu nasz sklep skazany jest na porażkę.
Własny e-sklep nie daje gwarancji sukcesu
Statystyki potwierdzają wyraźnie, iż e-sklep, pomimo że ma wiele zalet nie jest biznesem łatwym. Blisko 80% z nich upada w ciągu 3 lat od powstania. Bez wątpienia część z nich popełnia wiele błędów, innym nie udaje się zbudować wystarczającej skali, aby osiągnąć odpowiedni poziom zysku. Te, które przetrwają są często uzupełnieniem dla działalności stacjonarnej lub aukcyjnej. Budując markę o wiele łatwiej skierować do e-sklepu aktualnych klientów niż poszukiwać ich od zera.
Podsumowując prowadzenie własnego sklepu internetowego nie daje gwarancji sukcesu. Pomimo niskiej bariery finansowej i technologicznej działalności e-sklepu nie da się oderwać od ogólnie obowiązujących zasad prowadzenia firmy. Bez stałego dopływu klientów żadna firma nie przetrwa długo.